START     PROGRAM     BILETY     DOJAZD     NOCLEGI     PARTNERZY     ARCHIWUM     CLUB  
Fennesz (AUT) - IBC

Christian Fennesz. Austriacki muzyk, kompozytor i improwizator. Pochodzi z Wiednia, gdzie studiował etnologię i muzykologię. Karierę muzyczną rozpoczął jako gitarzysta w grupie Blank. W 1988 wraz z Haraldem Adrianem (bas, saksofon) i Siegfriedem Schmidem (perkusja) założył eksperymentalny Maische, w którym był także wokalistą. Był to jeden z ciekawszych zespołów wiedeńskiego undergroundu późnych lat 80-tych. Muzycy inspirowali się głównie brzmieniem Sonic Youth i My Bloody Valentine, stosując niezbyt jeszcze wówczas popularną wśród odbiorców rocka swobodną improwizację i granie instrumantalne. Wystąpili m.in. na wiedeńskim festiwalu Töne und Gegentöne w 1991.

Po opuszczeniu zespołu Fennesz związał się z wiedeńską scenę techno, by z czasem stać się kluczową postacią sceny IDM i sceny elektronicznej. W latach 1994-1995 był producentem grupy Play the Tracks off. W roku 1995 wspólnie z brytyjskim muzykiem Colinem Newmanen i Scannerem pracował nad płytą dla wytwórni Syntactic, a w 1996 wraz z Christofem Kurzmannem współtowrzył zespół Orchester 33 1/3, Współpracował również z grupą Gangart nad projektem „Zu Hause”.

W połowie lat 90-tych Fennesz zaczął grać sam, korzystając z laptopa, a gitarę, zarówno elektryczną jak i akustyczną, traktował odtąd głównie jako źródło sampli. Pierwszą solową płytę "Hotel Paral.lel" wydał w wytwórni Mego (1997), w której ukazała się jeszcze "Endless Summer" (2001).

Grywał między innymi z Polwechsel, Christof Kurzmann, Stephan Mathieu, Ekkehard Ehlers, Rosy Parlane czy wreszcie z brytyjską ikoną elektroakustycznej improwizacji Keith Rowe. Wraz z Peterem Rehbergiem i Jimem O'Rourke tworzy trio Fenn O'Berg, jest też członkiem supergrupy MIMEO. Koncertował również u boku Mike'a Pattona (m.in. w Warszawie). Częsty gość festiwali takich jak Hyperstrings (Wiedeń, 1996), Ars Electronica (Linz), Music Unlimited (Wels, Austria), Sonar (Barcelona), Konfrontationen (Nickelsdorf, Austria), LMC Festival, Musikprotokoll (Graz, Austria), Amplify. Wielokrotnie nagradzany, m.in. stypendium dla kompozytorów landu Burgenland w 1995, nagrodą Gustava Mahlera ufundowaną przezmiasto Klagenfurt oraz nagrodą Prix Ars Electronica. Stworzył muzykę do filmów "Beyond the Ocean" (USA, 1999), "Gelbe Kirschen" (Austria, 2000) oraz "Blue Moon" (Austria, 2002).

Od 2004 roku występuje także z gitarą, filtrując dźwięki generowane przez instrument i komputer przez wzmacniacz skonstruowany specjalnie na jego potrzeby. Skomponował utwór "Fire in the Forest" na album "Blemish" Davida Sylviana, a brytyjski wokalista zaśpiewał na jego plycie "Venice", wydanej w 2004 już pod szyldem Touch. Ta sama oficyna wydała też efekty jego współpracy z Ryuichi Sakamoto: albumy "Cendre" (2007) oraz "Black Sea" (2008). W ubiegłym roku przypomniał znów o sobie za sprawą jego kolaboracji z amerykańską formacją Sparklehorse i nagranego z Markiem Linkousem albumu "In the Fishtank" (Konkurrent, 2009).

www >myspace >
POWRÓT
 
MYSPACE OFFTV FACEBOOK TWITTER NAPISZ DO NAS PRESS RSS FAQ

Copyright 2006-2010 by Fundacja Independent. Thesign: The Complainer, webmaster: Warsztat8r. Foto: Jacek Poremba i archiwum OFF.